Wednesday 9 March 2016

4. KESIMPULAN


Bismillahhirrahmannirrahim.

Kami bersyukur kepada hadrat Illahi kerana dengan jaya kami dapat menyelesaikan tugasan yang diberikan oleh Ustaz  Sufian Bin Mohd Fabilah kepada kumpulan kami, tajuk yang diberikan adalah “Konsep Kaedah Fiqh Dan 3 Peranan Kaedah Fiqh..Ketika masa kami menjalankan tugas kami banyak memperolehi pengajaran dan nilai, Selain itu, kami dapat memperolehi pengetahuan baru yang sebelum ini kami tidak tahu,secara tidak langsung kami berganding dan bekerjasama bagi melaksanakan tugas ini. Tanpa nasihat daripada beliau kami pasti tidak dapat menyelesaikan tugasan ini dengan sempurna dan tidak dapat menyiapkan mengikut masa yang ditetapkan.

     Selain itu,tidak lupa kepada ahli kumpulan kami yang bertungkus lumus untuk dalam menyiapkan tugasan ini.Kaedah fiqh ialah prinsip-prinsip fiqh yang bersifat umum dalam bentuk nas pendek yang mengandungi hukum yang sesuai dengan bahagian-bahagiannya,sebahagian ulama’ mentakrifkan kaedah fiqh sebagai kaedah hukum yang bersifat umum yang diambil daripada dalil-dalil al-Quran dan al-Sunnah yang mana ia menjadi asas kepada kaedah-kaedah yang sekaligus dapat disesuaikan dengan banyak juziyyah atau cabang-cabang perbahasan dalam ilmu fiqh.

     Kaedah fiqh ialah suatu kaedah dalam undang-undang Islam yang disusun oleh para ulama ,yang berlandaskan 4 sumber iaitu al-Quran, al-Sunnah, al-Ijma dan al-Qias untuk memahami dan mengembangkan fiqh Islam tentang kaedah-kaedah hukum, ia berlaku selepas kewafatan Nabi dan segala hukum tidak ada pembatalan lagi. Permasalahan pada masa kini iaitu isu –isu  fiqh ibadah. Di dalam buku Isu-Isu Fiqh Halal & Haram Semasa Ilmu, Akidah, Syariah dan Akhlak karya Dr. Basri Bin Ibrahim Al-Hasani Al-Azhari, ibadah adalah nama bagi segala apa yang disyariatkan Allah, sama ada berupa amalan fardu ataupun sunat, yang bertujuan untuk mengukuhkan makna pengabdian diri di dalam hati kepada Allah s.w.t. Pelaksanaan Ibadah adalah bukti kukuh kepada kebenaran seseorang hamba dalam melahirkan pengabdian diri kepada Allah. Ibadah melibatkan dua perkara penting iaitu beriltizam dengan apa yang disyariatkan Allah dan yang diseru oleh rasulNya dan pelaksanaan ibadah memerlukan kepada kecintaan dan keredaan di dalam hati.

     Antara,peranan kaedah fiqh ialah memudahkan pemahaman tehadap hukum untuk digunapakai kepada persoalan sains dan teknologi dan kejuruteraan. Contohnya,setiap persoalan yang baru dalam kajian sain teknologi dan kejuruteraan boleh dirujuk kepada kaedah fiqh bagi menentukan hukum.Peranan yang kedua,membantu manusia khususnya para saintis,teknorat dan jurutera untuk menyelesaikan persoalan yang melibatkan isu-isu sains dan teknologi,kaedah ini bagi menjadikan operasi dalam penyelidikan mendapat rahmat dan berkat Ilahi.Selain itu juga,menyediakan keperluan hukum-hukum yang menyeluruh bagi menanganu isu-isu kecil dalam sains teknologi dan kejuteraan



     Akhir kalam, dari penulis janganlah seringkali kita mentaklid buta dalam menjatuhkan hukum ataupun berfikiran jumud dalam kaedah fiqh dan peranannya,selain itu juga ,kita haruslah merujuk kepada 4 sumber iaitu al-Quran, al-Sunnah, al-Ijma dan al-Qias. Demikianlah makalah yang kami buat ini, semoga bermanfaat dan menambah pengetahuan para pembaca. Kami mohon maaf apabila ada kesalahan ejaan dalam penulisan kata dan kalimat yang kurang jelas, difahami .Kerana kami hanyalah manusia biasa yang tak luput dari kesalahan Dan kami juga sangat mengharapkan saranan dan kritik dari para pembaca demi kesempurnaan makalah ini. Sekian penutup dari kami semoga dapat diterima di hati dan kami ucapkan terima kasih yang sebesar-besarnya.

No comments:

Post a Comment