Wednesday 9 March 2016

2. PENDAHULUAN


      Kami dari kumpulan 5 akan menjelaskan secara umum tentang tajuk Konsep Kaedah Fiqh dan 3 Peranan Kaedah Fiqh. Sebelum itu, antara ahli kumpulan kami ialah terdiri daripada Muhammad Aris Bin M Muchlis, Muhammad Ruzaimi Bin Talib, Zul Hairi Bin Nasrul dan Muhammad Ikhmal Haffiz Bin Md Jaffar. Kami berjaya menyiapkan tugasan dalam tempoh yang ditetapkan. Memang agak menyukarkan, namun untuk berjaya mestilah dimulakan dengan usaha. Tanpa usaha tidak akan dapat apa yang dimahukan.
       
           Secara umumnya, tajuk yang diberikan memang meluas dan skop yang banyak. Seterusnya, menerangkan pengertian Kaedah Fiqh. Selain itu, membincangkan peranan kaedah fiqh dalam sains, teknologi dan kejuruteraan. Kajian juga menunjukkan Fiqh merupakan ilmu yang mengkaji mengenai hukum yang terdapat pada setiap mukallaf yang diambil dari dalil-dalil yang terperinci. Oleh itu, setiap mukallaf perlu juga memahami mengenai ruang lingkup yang dikaji dalam fiqh termasuk di dalamnya objek yang dikaji.
      
            Kaedah Fiqh adalah suatu ilmu yang berkaitan penjelasan tentang hukum-hakam yang umum. Kaedah fiqh boleh ditakrifkan sebahai hukum syarak secara keseluruhan yang merangkumi pelbagai masalah hukum fiqh. Para ulama’ telah memperkenalkan kaedah fiqh bagi menyelesaikan permasalahan-permasalahan saban hari. Antaranya ialah kesukaran membawa kemudahan.

            
            Kesukaran akan menjadi sebab kepada keringanan dan dipermudahkan berdasarkan kaedah ini iaitu kesukaran yang melampaui had biasa dan tidak mampu ditanggung oleh manusia pada biasanya, bahkan boleh memudaratkan diri seseorang serta menghilangkan dari melakukan kerja amal.

No comments:

Post a Comment